Cultură și spiritualitate românească

Pe  data de 2 martie 2013, la Seminarul Teologic Liceal „Sf. Gheorghe”Botoșani s-a desfășurat cea de-a treia ediție a concursului național interdisciplinar de limba şi literatura română şi religie pentru elevii gimnaziu , Cultură și spiritualitate românească, etapa județeană.

  După cum se știe,concursul are ca scop valorificarea personalității culturale , flexibile a elevilor capabili de performanță. Obiectivul fundamental este centrat pe promovarea interdisciplinarităţii, prin identificarea arhetipului literaturii de inspiraţie sacră şi valorificând cunoştinţele elevilor despre valorile spirituale româneşti, în vederea cultivării respectului faţă de acestea şi pentru conştientizarea specificului naţional şi a conexiunilor cu valorile universale. Anul acesta concursul s-a adresat doar elevilor din gimnaziu pasionaţi de înţelegerea relaţiei dintre ficţional/nonficţional, capabili de un act comprehensiv bazat pe interdisciplinaritate şi valorificând componenta de antropologie culturală din curriculumul celor două discipline. Condițiile  necesare participării la acest concurs presupun deținerea abilităţilor de documentare, de lectură şi interpretare a mesajului textului literar cu tematică sacră şi a textului nonliterar despre relaţia dintre sacru şi profan, prin valorificarea programelor de limba şi literatura română şi religie.   Programa concursului vizează elementele din programele pentru gimnaziu la disciplinele limba şi literatura română şi religie, pentru învăţământ de cultură generală şi cuprinde valorile şi atitudinile, precum şi competenţele specifice care configurează atât zona de confluenţă a celor două discipline, cât şi specificul fiecăreia, în parte, în construirea spaţiului cognitive al elevilor. În abordarea programelor, s-a avut  în vedere raportul de complementaritate a celor două discipline în receptarea textului literar/nonliterar, orientat tematic. În spiritul formării la elevi a competenţelor-cheie, prin abordarea interdisciplinară a conţinuturilor celor două discipline de studiu, concursul îşi propune să stimuleze elevii capabili de performanţă din clasele a V-a – a VIII-a, în vederea accesului la cunoaşterea complexă, prin dubla poziţionare disciplinară în raport cu realitatea. Scopul competiţiei este de a crea elevilor un spaţiu deschis al cunoaşterii, prin conştientizarea faptului că între discipline graniţele sunt flexibile şi cuprind o zonă de interferenţă, în care se găsesc conţinuturile care pot fi abordate deopotrivă din perspectiva de cunoaştere dată de fiecare dintre cele două discipline. Tema concursului din acest an a fost  Lumea între sacru şi profan şi s-a desfășurat  pe două niveluri, la care au concurat elevii de gimnaziu:  nivelul claselor V-VI și nivelul claselor VII-VIII. Evaluatorii lucrărilor concursului  au urmărit modul în care s-a receptat mesajul scris, din texte literare si nonliterare, utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, precum și utilizarea adecvată a limbajului şi a conceptelor specifice din sfera valorilor religioase, în diferite contexte de comunicare. Concurenţilor le-au fost evaluate abilităţile de susţinere a unei argumentări personale, bazate pe studiu comparativ şi pe intuiţie culturală. Prin valorificarea celor trei domenii de conţinut dezvoltate la disciplina limba şi literatura română pentru gimnaziu (lectura, practica raţională şi funcţională a limbii şi elemente de construcţie a comunicării ) elevii au făcut dovada unor temeinice competenţe de comunicare şi culturale proprii, ca bază pentru activitatea de performanţă. Pentru etapa națională s-au clasat următorii elevi:pentru clasele V-VI Pădurariu Alberto de la Colegiul Național ”M. Eminescu ”Botoșani cu 98 de puncte și pentru clasele VII-VIII elevul Butnariuc Iustin de la Liceul Teoretic ”N. Iorga”Botoșani cu 97de puncte.